Home » Blog » Arhiva » Viitorul IT-ului și inteligența artificială

Viitorul IT-ului și inteligența artificială

Furduescu, Bogdan-Alexandru (2024), Viitorul IT-ului și inteligența artificială, IT & C, 4:1, https://www.internetmobile.ro/viitorul-it-ului-si-inteligenta-artificiala/

 

The Future of IT and the Artificial Intelligence

Abstract

We live in a century that should be called the „Information Century”, marked by the „information revolution”, by the evolution of IT, which changed the world as the colossal evolution of transportation did in the 20th century – the „Century of Speed” and in which time is on our side precisely because now, within a single generation, scientific advances towards a better life, ensured by the evolution of information technology (IT), are becoming a certainty. Perhaps the future terrifies some people because of climate change, global population growth, diminishing natural resources, or the fact that scientific advances indirectly influence the rapid increase in the phenomena of physical and moral decay and degeneration of the population in highly industrialized countries, „evolved” through urban overcrowding, the increase in the level of cybercrime and traditional crimes, the refusal to do anything useful, laziness, drug addiction or all kinds of perversions, etc., but the standard of living is constantly changing, and IT – which plays an important role in our daily activity – has advanced at a gallop in recent decades.

Keywords: artificial intelligence, future, machine learning, robotics, war

Rezumat

Trăim într-un secol care ar trebui să poarte numele de „Secolul Informației”, marcat de „revoluția informațională”, de evoluția IT-ului, care a schimbat lumea așa cum a făcut-o evoluția colosală a transportului în secolul XX – „Secolul Vitezei” și în care timpul este de partea noastră tocmai pentru că acum, în decursul unei singure generații, progresele științei către o viață mai bună, asigurată de evoluția tehnologiei informației (IT), devin o certitudine. Poate că viitorul îi îngrozește pe unii oameni din cauza schimbărilor climatice, a creșterii populației globale, a diminuării resurselor naturale sau a faptului că progresele științei influențează, indirect, creșterea rapidă a fenomenelor de decădere și degenerescență fizică și morală a populației din țările puternic industrializate, „evoluate” prin supraaglomerări urbane, creșterea nivelului criminalității cibernetice și a infracțiunilor tradiționale, refuzul de a face ceva util, lene, toxicomanie sau toate felurile de perversiuni etc., însă standardul de viață este în continuă schimbare, iar IT-ul – care joacă un rol important în activitatea noastră de zi cu zi – a avansat galopant în ultimele decenii.

Cuvinte cheie: inteligența artificială, machine learning, război, robotică, viitor

 

IT & C, Volumul 3, Numărul 4, Decembrie 2024, pp. xxx
ISSN 2821 – 8469, ISSN – L 2821 – 8469
URL: https://www.internetmobile.ro/viitorul-it-ului-si-inteligenta-artificiala/
© 2024 Bogdan-Alexandru FURDUESCU. Responsabilitatea conținutului, interpretărilor și opiniilor exprimate revine exclusiv autorilor.

 

Viitorul IT-ului și inteligența artificială

Bogdan-Alexandru FURDUESCU[1]
bogdan.furduescu@ici.ro

[1] Institutul Național de Cercetare– Dezvoltare în Informatică – ICI București

 

1. Introducere

Creșterea, accelerată și de pandemia COVID-19, a sectorului IT din ultima perioadă tinde să continue, lent dar sigur, și pe viitor, pe măsură ce piața se stabilizează și depășește etapa de creștere incipientă. Ritmul în care schimbările se petrec, în prezent, la nivel IT reprezintă o provocare atât pentru oameni, cât și pentru organizații. Însă asigurarea unei evoluții pozitive pe termen lung necesită o schimbare de viziune și structură. Maturizarea sectorului IT cel mai probabil va tempera fluctuația salarială și de personal din domeniu, iar depășirea condiției de dependență economică a forței de muncă trebuie să fie un obiectiv central și pentru sectorul IT. Un studiu al companiei de analiză International Data Corporation (IDC) arată că creșterea numărului de profesii noi și competiția organizaților pentru specialiștii în domeniul IT va fi mult mai ridicată. Printre „joburile viitorului în IT” se numără, în ordinea clasării, cele de administrator de rețea/sistem, inginer/arhitect de rețea, specialist în managementul securității, inginer/analist în securitatea cibernetică/informațiilor, inginer/analist în domeniul datelor și alte zeci de profesii noi și care astăzi nu pot fi imaginate. Pentru multe din aceste profesii vor exista deficiențe de competență, dar organizațiile nu vor aștepta ci vor ocupa posturile cu cei mai buni profesioniști IT care pot fi găsiți. Iar, în contextul unei lumi în permanentă schimbare, oamenii trebuie să fie pregătiți să se dezvolte permanent în acest domeniu, să evolueze inclusiv prin urmarea a mai multor cicluri de învățământ, formare profesională și recalificare pe durata unei vieți. Și tot nu putem ști de pe-acuma cum va arăta piața forței de muncă într-un viitor nu foarte îndepărtat. Această lucrare prezintă câteva exemple de cercetare bazate pe sondaje privind viitorul IT-ului în anii care vor urma și analiza modului în care standardul de viață este mereu în schimbare, deoarece tehnologia creează oamenilor așteptări variate și complexe.

2. Inteligența artificială în viața de zi cu zi

Există o mulțime de moduri în care folosim inteligența artificială (AI) în viața noastră de zi cu zi, dar de multe ori nici măcar nu suntem conștienți că folosim tehnologii AI. Progresul în dezvoltarea AI  accelerează oportunitățile pentru inovarea tuturor aspectelor din viața noastră, iar toate aceste aspecte ne oferă o privire de ansamblu asupra viitorului în IT și a potențialului său să devină cea mai importantă industrie în viitorul apropiat.

3. Inteligența emoțională artificială

Inteligența emoțională artificială (AEI) este următoarea frontieră pentru dezvoltarea AI, în special pentru companiile care speră să detecteze emoții pentru a influența deciziile de cumpărare. 28% dintre marketeri au clasat AI și machine learning (ML) printre primele trei tehnologii care vor conduce la viitorul impactul al marketingului, iar 87% din organizațiile de marketing urmăresc în prezent un anumit nivel de personalizare, potrivit Gartner. Viziunea computerizată, care permite AI să identifice și să interpreteze mediile fizice, este una dintre tehnologiile cheie utilizate pentru recunoașterea emoțiilor și a fost clasată de Gartner drept una dintre cele mai importante tehnologii în următorii ani. AEI face posibil ca atât experiențele digitale, cât și cele fizice, să devină hiper-personalizate, dincolo de click-uri și istoricul de navigare, dar, de fapt, despre modul în care se simt clienții într-un moment specific de cumpărare. Cu promisiunea de a implica și măsura consumatorii pe baza unui lucru despre care s-a crezut în trecut că este intangibil, acest domeniu al „marketingului empatic” are o valoare extraordinară atât pentru branduri, cât și pentru consumatori, atunci când este folosit în limitele de confidențialitate corespunzătoare. Însă, tot în viitorul imediat, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) va identifica cumpărăturile online ca o tulburare de dependență, deoarece milioane de oameni deja abuzează de comerțul digital și se confruntă cu stres financiar. Cheltuielile consumatorilor prin intermediul platformelor de comerț digital cresc și vor continua să crească cu peste 10% an de an. Lejeritatea cumpărăturilor online va provoca stres financiar pentru milioane de oameni, deoarece retailerii online folosesc din ce în ce mai mult AI și personalizare pentru a-și targeta eficient consumatorii și îi vor solicita să cheltuiască venituri discreționare pe care nu le au. Datoria rezultată și falimentele personale vor cauza depresie și alte probleme de sănătate cauzate de stres, care atrage atenția OMS.

4. Inteligența artificială și războaiele

AI demonstrează că e pregătită și pentru război. Până în prezent, au fost create diverse entități de AI, dar fiecare are propriul său format de date cu care funcționează. Acest fapt constituie o problemă în cazul lucrului conjugat a mai multor entități AI, așa cum se preconizează, cel puțin în folosirea comună a unor baze de date. De exemplu, compania americană Primer vinde deja algoritmi de inteligență artificială antrenați să transcrie și să tra­ducă apelurile telefonice, dar și să recu­noască termeni sau expresii-cheie prede­finite. CEO-ul Sean Gourley spune că inginerii companiei au modificat aceste instrumente pentru a îndeplini patru sarcini noi: să identifice și să colecteze transmisiuni militare din flu­xuri web care difuzează interceptări ale acestora, să elimine toate zgomotele de fundal, să transcrie și să traducă discuțiile purtate, precum și să eviden­țieze declarațiile-cheie relevante pentru situația frontului. În unele cazuri, această reconversie a implicat reinstruirea modelelor de învățare automată pentru a recu­noaște termenii colocviali pentru vehicule sau arme. Iar această abilitate de a antrena și reinstrui din mers algoritmii de AI este cea care va deveni un avantaj critic în războaiele viitoare. Dar, în domeniul militar, aria de aplicare a AI este deosebit de mare deoarece, luarea deciziilor va presupune corelarea unui număr tot mai mare de variabile, într-un interval de timp din ce în ce mai mic. Acest fapt nu va mai fi posibil fără asistența AI. În plus, o altă provocare se prefigurează pentru sistemele AI ce vor intra în dotarea unităților care vor acționa independent sau izolat, fără capacitatea de a comunica. Va fi nevoie de entități AI încorporate pe echipamente cât mai mici, care să fie ușor dislocabile.

5. Inteligența artificială și Robotica

Este un domeniu aflat încă la început, considerând potențialul acestuia, chiar dacă există fabrici întregi numai de roboți încă de la data prezentei lucrări. Procesul de automatizare a centrelor de producție industriale mondiale se va accentua și mai mult, astfel încât inginerii mecanici și de automatizări vor fi mai necesari ca oricând. Alături de robotica industrială, o ramură complet noua va apărea în viitorul imediat, androizii casnici și de anturaj. Pe măsură ce robotii vor prelua tot mai multe sarcini de producție directă, oamenii vor migra către zona dezvoltării de programe și soluții software de management a inteligenței artificiale. Piața inteligențelor artificiale în sine va crește pe măsură ce marile organizații tehnologice vor concura intre ele, care produce cel mai puternic si mai performant software AI. Da, mulți se tem de AI și mari oameni de știință sau personalități (printre care se numără Stephen Hawking sau Bill Gates) si-au exprimat îngrijorarea față de acest domeniu. Însă progresul nu poate fi oprit, nimeni nu este pregătit de fapt să renunțe la uriașul avantaj competitiv pe care îl aduc AI-urile și să nu mai repetăm și că omul este o ființă curioasă și determinată să evolueze cu orice preț.

6. Supravegherea designerilor de AI și machine learning

Tot în viitorul imediat, urmează fi înființată și o asociație de autoreglare pentru supravegherea designerilor de AI și machine learning în cel puțin patru țări din G7. Controlul unor produse la fel de complexe precum algoritmii AI și ML nu este o sarcină ușoară. Consecințele eșecurilor algoritmului la scară care apar, cu funcții majore în societate sunt din ce în ce mai vizibile. De exemplu, defecțiunile legate de AI în vehiculele autonome și aeronave au ucis deja oameni și au atras atenția publicului în ultimele luni. Cererea publicului pentru protecție împotriva consecințelor algoritmilor care funcționează defectuos va produce, la rândul său, o presiune pentru atribuirea răspunderii legale pentru consecințele dăunătoare ale eșecului algoritmului. Impactul imediat al reglementării procesului va fi creșterea timpilor de ciclurilor pentru dezvoltarea și implementarea algoritmilor AI și ML. Întreprinderile se pot aștepta, de asemenea, să cheltuiască mai mult pentru instruire și certificare pentru practicieni și documentarea proceselor, precum și salarii mai mari pentru personalul certificat.

Concluzii

Noile generații care se nasc, într-un ecosistem complet digitalizat, vor fi perfect adaptate și integrate în noul mediu, iar progresele medicinii în general și ale standardelor de viață vor face ca durata de viață productivă și activă să crească și mai mult. Pregătirea pentru viitor va necesita o serie de abilități eclectice, motiv pentru care formarea profesională și vocațională va deveni și mai flexibilă. Experiența profesională va continua să conteze ca o expresie a propriilor abilități de rezolvare a problemelor, dar nu ca o expresie directă a contribuției directe. Accentul se va pune mai puțin pe ceea ce știe cineva și mai mult pe ceea ce este dispus să învețe. Adaptabilitatea, flexibilitatea, capacitatea de a pune întrebări inteligente, curiozitatea, analiza critică și obiectivă, creativitatea și o minte deschisă vor conta așadar dintr-o perspectivă productivă. Toate acestea, după cum se vede, sunt abilități nespecifice.  Desigur, asta nu înseamnă că nu va fi necesară pregătirea profesională, doar că accentul va cădea altfel; chiar și profesorii de la marile universități americane se confruntă astăzi cu dificultăți substanțiale doar în revizuirea literaturii de specialitate actualizate pe nișe din ce în ce mai înguste.

Bibliografie

Follow Nicolae Sfetcu:
Asociat şi manager MultiMedia SRL și editura MultiMedia Publishing. Partener cu MultiMedia în mai multe proiecte de cercetare-dezvoltare la nivel naţional şi european Coordonator de proiect European Teleworking Development Romania (ETD) Membru al Clubului Rotary București Atheneum Cofondator şi fost preşedinte al Filialei Mehedinţi al Asociaţiei Române pentru Industrie Electronica şi Software Oltenia Iniţiator, cofondator şi preşedinte al Asociaţiei Române pentru Telelucru şi Teleactivităţi Membru al Internet Society Cofondator şi fost preşedinte al Filialei Mehedinţi a Asociaţiei Generale a Inginerilor din România Inginer fizician - Licenţiat în Științe, specialitatea Fizică nucleară. Master în Filosofie. Cercetător - Academia Română - Comitetul Român de Istoria și Filosofia Științei și Tehnicii (CRIFST), Divizia de Istoria Științei (DIS) ORCID: 0000-0002-0162-9973

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *